Heb je last van stress? Dan je voeten ook!

De afgelopen jaren is steeds duidelijker geworden dat stress een alomtegenwoordige factor is geworden in onze samenleving, en dat het superslecht is voor je gezondheid! Heb jij last van stress? Dan je voeten ook!

Mijn meest gebruikte zin in de praktijk is ook “ontspan je voeten eens”. Je voeten zijn een verzamelplek voor alle stress die jij ervaart!

Het is niet zo zwart-wit als het soms kan overkomen. Want stress kan ook komen door leuke dingen! Door bijvoorbeeld te gaan bungy jumpen, of door de aanstaande bruiloft van je kind. 

Kortom, er zijn verschillende vormen van stress (spanning)!

Deze verschillende vormen van spanning kun je niet afdoen als allemaal “slecht”. Je hebt leuke spanning die stress oplevert, je hebt gefrusteerde stress omdat je continue in files terecht komt en je weet dat je weer te laat op je werk komt.

Maar er is ook schadelijk stress. Dit is de stress die je niet wilt hebben en deze vorm van stress maakt jou ziek en veroorzaakt problemen bij je voeten.

Schadelijke stress ontstaat bijvoorbeeld wanneer je continue loopt te rennen, te regelen en zwaar overvraagt wordt. Dat maakt dat je schouders tegen je oren gebeiteld zit en je tenenkrommend, rond stampt.

Deze schadelijke stress maakt dat jij je niet meer ontspant en niet terugkeert naar je eigen ontspannen “zen-niveau”.

Wanneer je dus de hele tijd met opgetrokken schouders rond stampt, kunt je niet allen last krijgen van je schouders. Ook je voeten kunnen allerlei problemen krijgen. 

Je kunt je tenen klauwen om “grip” te houden. Wanneer jij je tenen kromt vergroot je echter de kans op likdoorns op de tenen en op eelt op de kopjes van je tenen. Ook komt er meer druk op de teennagels te staan dan wat “normaal” zou zijn, omdat je de tenen niet goed neerzet. 

Ook de manier waarop je loopt kan veranderen door de stress die je lijf ervaart. Door je voeten zwaarder neer te zetten kun je onder de voet meer eelt en/of likdoorns krijgen. 

Is er een oplossing? 

Het is heel makkelijk te zeggen “Je moet jezelf ontspannen”, maar in de praktijk werkt dat niet zo. Wanneer jij in een situatie zit die regelrecht een ramp is, is het begrijpelijk dat “zen” zijn lastig tot onmogelijk voor je kan zijn. 

Dus wat dan wel? 

Probeer te midden van deze stress een beetje tijd voor jezelf te maken. Al is het maar voor 5 minuten per dag. Al is het maar op het toilet!

Wanneer je die 5 minuten neemt (of wanneer je op het toilet zit) gun jezelf dan ook die tijd.

Haal eens diep adem tot in je navel. Zet je voeten goed op de grond. Strek al je teentjes zo ver mogelijk uit en druk jezelf de grond in, zachtjes. En blijf zo rustig doorademen richting je navel. 

Als je wilt mag je even je ogen sluiten en proberen om je schouders omlaag te doen. Maar kijk wat kan op dit moment en wees zacht voor jezelf en je lijf.

Wat doe jij om te ontspannen? 

foto’s van: Pexels

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.