Sterke soepele voeten + 3 oefeningen

De “gemiddelde” Nederlander is toch wel zo’n 2 a 3 uur per week in de sportschool te vinden. Ook bij een blessure worden vele uren bij een fysiotherapeut doorgebracht om de spieren en gewrichten weer in balans te brengen. Om ze weer sterker, steviger en soepeler te maken…
Maar vaak wordt vergeten dat voeten ook bestaan uit spieren, gewrichten en pezen. En dat deze ook oefeningen nodig hebben om soepel en sterk te worden en te blijven.
Dus kunnen jouw voeten wel een “sport-moment” gebruiken? Dan heb ik hier 3 oefeningen voor je 🙂

Sterke, soepele voeten zijn nodig om gemakkelijk en zonder pijn te kunnen bewegen. Dat kun je bereiken met een paar minuten aandacht per dag voor je onderdanen. Hieronder vind je een paar oefeningen die je helpen om je voeten soepel te houden en je spieren sterker te maken.

Bouw deze oefeningen rustig op. Zeker wanneer je ze nog niet eerder hebt gedaan, raad ik je dringend aan om niets te forceren, niet te lang door te gaan en het bij een paar herhalingen te houden.

Op termijn kun je de oefeningen uitbouwen en wat langer volhouden. Kortom, een marathon hol je ook niet in 1 keer, daar train je ook voor… meter voor meter 🙂

 

Oefening 1

Verwijder je sokken en schoenen. Ga op een plek zitten waar je comfortabel zit en til je been iets op. Strek je tenen van je ene been wijd uit elkaar en houd dit een paar seconden vast. Laat los, wiebel even met je tenen en strek ze weer wijd uit. Doe deze oefening in totaal 3 keer als je start en houd ze iedere keer een paar seconden vast. Herhaal met je andere voet.

Oefening 2

Ga staan en  ga eens op je tenen staan. Wanneer je al je gewicht op de tenen hebt gebracht (niets mag pijn doen!) laat dan langzaam je gewicht zakken op je hele voet en trek de teentjes omhoog zodat je op de hak van je voet staat. Laat weer langzaam je voet zakken tot je weer helemaal op de voet staat en ga weer op de tenen staan. Herhaal dit in het begin 3 keer een paar seconden. Doe deze oefening langzaam en voel hoe je stapje voor stapje van de tenen tot op de hak en terug staat.

Oefening 3

Raap op. Ook met deze oefening zet je je tenen aan het werk. Raap eens een knikker, pen, steentje of handdoek met de tenen op. Om dit rustig op te bouwen raad ik je aan om met een pen of potlood te beginnen. Daarna kun je een knikker of klein balletje proberen om uiteindelijk van washandje naar handdoek te gaan.

 

Dus leg een potlood of pen op de grond en probeer hem op te rapen met je tenen. Lukt het niet, geen probleem! Raak niet gefrustreerd en bedenk dat je tenen jarenlang geen kleine motoriek oefeningen heeft hoeven doen. De poging is al voldoende om wat spieren aan het werk te zetten en wanneer je dit volhoud zul je zien dat je uiteindelijk dingen kan optillen met je tenen 🙂

Bouw ook dit rustig op!

Wat doe jij om sterke, soepele voeten te krijgen?

Foto’s van: Pexels – Pixabay

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.