Hoge hakken – Waarom we er zo dol op zijn!

Hoge hakken, een prachtige uitvinding waar wij vrouwen dol op zijn!
Toch? Of niet…?
Hoge hakken heeft zo zijn voordelen, maar ook zeker zijn nadelen.

Als je Wikipedia mag geloven zijn hoge hakken al iets waar wij sinds 1600 op rondlopen. En was het in die tijd een teken dat je van adel was! Hoe hoger je hak, hoe hoger je op de sociale ladder stond. 

Nadat we de hoge hak een paar eeuwen in de kast hebben gestopt dankzij de Franse Revolutie zijn ze weer in ons leven sinds 1900, en hebben we ze weer massaal uit de kast gehaald.

En geef ons vrouwen eens ongelijk, door het dragen van hoge hakken, lijken je benen langer!

Ook zorgt een hoge hak ervoor dat we recht op gaan staan, je houding verandert dus van “zoutzak” naar een mooie kaarsrechte houding.

Wanneer je rondloopt op hoge hakken, wiegen onze heupen automatisch een beetje, waardoor we ons sexy en vrouwelijker gaan voelen! Duidelijk pluspunt, lijkt mij zo.

Maar we geven ons lichaam ook een sportmoment! Op hoge hakken rondlopen is namelijk een goede oefening voor je bekkenbodem- spieren.

Doordat onze bekken iets meer naar voren is gekanteld dan bij mannen lopen we vaak ook iets comfortabeler op een hak. Kortom, vrouwen zijn gemaakt voor hakken! Toch?

Ja, en nee, sommige vrouwen zijn gemaakt voor hakken….. En sommige vrouwen gewoon niet.

Het heeft te maken met het type voet die je hebt!

Wanneer jij een hele hoge wreef hebt, loop je gemakkelijker op een hak.

Vrouwen die platvoeten hebben, zullen merken dat de hakken die zij dragen lager en breder zijn, omdat dit prettiger zal zijn met het lopen of ze lopen het liefst op platte schoenen.

Niet iedere hoge hak is geschikt voor jou!

Een hoge hak heeft ook nadelen:

  • Te hoge hakken, en dan bedoel ik te hoog voor jou voeten, zorgt ervoor dat je in een onnatuurlijke houding gaat lopen en dat je tenen naar voren gaan schuiven in je schoenen.
  • Doordat je tenen naar voren schuiven in je schoenen, kun je hamertenen gaan creëren. Je lijf probeert namelijk uit alle macht grip te krijgen, en gaat dit doen door “grijptenen” te ontwikkelen.
  • Ook zorg je er met te hoge hakken voor, dat je hele gewicht op je voorvoet komt in plaats van je hiel. Hierdoor kan (teveel) eelt en uiteindelijk likdoorns ontstaan.
  • Maar niet alleen je voeten ervaren last van te hoge hakken! Ook je enkels lopen gevaar omdat jij je hele gewicht op een te kleine ondergrond zet. Letterlijk alles rust op je voorvoet, waardoor de kans bestaat dat je dus je enkels verzwikt omdat je niet meer zo stabiel op je voet staat.
  • Boven je enkels lopen je kuitspieren, en deze worden nu ineens een stuk korter gemaakt door de hoge hakken. Loop je heel vaak op hoge hakken, dan zal dit een permanent gegeven worden. Wanneer je dan een keer op platte schoenen wilt gaan lopen, zal dit behoorlijk pijnlijk gaan worden, omdat je kuitspieren opgerekt moeten worden.
  • En er is nog meer, boven je kuitspieren, zitten je knieën. Door het dragen van een te hoge hak kan er kraakbeenslijtage plaats gaan vinden. Met artrose als uiteindelijk eindresultaat.

Nu klinkt het misschien alsof ik wil dat je nooit meer hoge hakken gaat dragen, niets is minder waar. Ik ben er namelijk ook dol op! Ook al kan ik ze zelf niet meer dagelijks dragen.

Wel wil ik je meegeven dat het verstandig is om te kijken hoe vaak je hoge hakken draagt. Als jij 80% van de tijd op “goede, comfortabele” schoenen loopt, dan kan 20% gemakkelijk gevuld worden met een “hoge hak – moment”! Jij blij, en je voeten ook!

Hoe vaak draag jij hoge hakken? 

Foto’s van: Pexels – Pixabay

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.